Fizjoterapia ortopedyczna

Indywidualna rehabilitacja ortopedyczna poprawiająca jakość życia naszych pacjentów

Fizjoterapia ortopedyczna dzieci kierowana jest do młodych pacjentów, którzy ulegli kontuzji, złamaniu kości, skręceniu stawu oraz uszkodzeniu struktury mięśniowej. Polega na zastosowaniu technik manualnych oraz dobraniu odpowiednich ćwiczeń, dostosowanych do indywidualnych możliwości małego pacjenta. Fizjoterapeuta planując rehabilitację, bierze pod uwagę także wiek dziecka i możliwe do wystąpienia dysfunkcji, na danym etapie rozwoju, np. bóle wzrostowe. Terapia ortopedyczna to przywrócenie sprawności dziecka i wykształcenie w nim prawidłowych nawyków oraz wzorców ruchowych.

dla kogo

• dzieci po wypadkach samochodowych
  • dzieci po stłuczeniach, złamaniach, skręceniach

• dzieci po przebytej operacji
  • dzieci po urazach narządu ruchu, kontuzjach
  • dzieci z bólami mięśniowymi i stawowymi
  • mali sportowcy

przykładowe schorzenia

• złamania kości
  • urazy stawowe (skręcenia, zwichnięcia)
  • urazy mięśniowe (naciągnięcia, naderwania, zerwania)
  • choroba Osgooda-Schlattera
  • choroba Haglunda
  • bóle wzrostowe
  • jałowa martwica głowy kości udowej
  • młodzieńcze złuszczenie głowy kości udowej

W PRACY Z PACJENTEM WYKORZYSTUJEMY

Elementy terapii manualnej

Terapia manualna jest metodą wykorzystywaną w leczeniu schorzeń związanych z narządem ruchu.

Opiera się na obszernej diagnostyce biomechanicznej i funkcjonalnej, co pozwala fizjoterapeucie na dokładną ocenę stanu pacjenta.

Terapia, jak sama nazwa wskazuje, polega na bezpośredniej pracy manualnej na ciele pacjenta. Charakteryzuje się wyszukiwaniem bolesnych i napiętych struktur, a następnie ich rozluźnianiem. Jedną z technik są również mobilizacje stawowe i manipulacje, poprawiające zakres ruchu w stawach z ograniczoną mobilnością. Mobilizacje nerwowe pozwalają natomiast na poprawę ślizgu obwodowych struktur nerwowych. Terapeuta manualny doskonale poradzi sobie z problemami natury mięśniowej, więzadłowej, torebkowej, stawowej, powięziowej oraz nerwowej.

Celem terapii jest uśmierzenie bólu, rozluźnienie napięć tkanek miękkich, poprawa ukrwienia, przywrócenie prawidłowej ruchomości w stawach oraz powrót do codziennej aktywności pacjenta.

Metody specjalne takie jak: PNF, McKenzie, Mulligan, Kaltenborn, Cyriax

Każda z metod specjalnych opiera się na konkretnych założeniach oraz technikach i zawiera szeroką diagnostykę.

Metody specjalne wykorzystują elementy terapii manualnej oraz określone wzorce ruchowe, indywidualnie dobrane w zależności od problemu pacjenta. Terapeuta doskonale radzi sobie z dysfunkcjami narządu ruchu, pracując na tkankach miękkich (mięśniach, więzadłach, strukturach stawowych, powięzi), układzie nerwowym oraz stawowym. Dobiera właściwe ćwiczenia, oparte na prawidłowych wzorcach ruchowych, dzięki którym odbudowana zostanie ich funkcja.

Metody osteopatyczne

Metody osteopatyczne są technikami manualnymi, w których terapeuta używa jedynie swoich dłoni jako narzędzia diagnostycznego i terapeutycznego. Opierają się w dużej mierze na wyczuciu zmienionej strukturalnie tkanki i przywróceniu jej prawidłowej elastyczności. Osteopatia jest przede wszystkim nauką, która traktuje pacjenta holistycznie, czyli całościowo. Opiera się na tezie, że organizm posiada naturalne zdolności do samoregeneracji. Stosując metody osteopatyczne oprócz pracy na strukturach mięśniowych, stawowych i nerwowych, terapeuta bierze również pod uwagę pracę na narządach wewnętrznych, strukturach kostnych, strukturach naczyniowych oraz płynie mózgowo-rdzeniowym.

Metody neurodynamiczne

Są elementem terapii manualnej, obejmującym pracę na obwodowym układzie nerwowym.

Polegają na mobilizacji struktur nerwowych, a więc przywracaniu im prawidłowej elastyczności. Często wykorzystywane w schorzeniach takich jak: zespół cieśni nerwu, rwa kulszowa, bóle promieniujące do kończyn górnych lub dolnych.

Metody stabilizacji

Odnoszą się przede wszystkim do stabilizacji centralnej, czyli core.

Pozwalają na wypracowanie prawidłowej postawy ciała i lepszej kontroli motorycznej. Praca nad stabilizacją, polega na pobudzeniu mięśni głębokich, które nie pozwalają na wykonanie niekontrolowanych ruchów tułowia, kończyn górnych lub dolnych. Prawidłowa stabilizacja zabezpiecza kręgosłup i stawy, zmniejszając ryzyko urazów.

Terapię FM (fascial manipulation)

Jest metodą fizjoterapeutyczną, wykorzystywaną w leczeniu schorzeń związanych z narządem ruchu.

FITS – Funkcjonalna Indywidualna Terapia Skolioz

Koncepcja pozwalająca na indywidualną terapię skolioz, przygotowanie kręgosłupa do operacji lub terapii bezpośrednio po niej. Stosowana także jako wspomaganie przy zastosowaniu gorsetów. Koncepcję wykorzystuje się także przy wadach postawy czy chorobie.

Taping kinezjologiczny

czyli plastrowanie dynamiczne, to doskonałe narzędzie wspomagające proces terapeutyczny.

Usprawnia pracę układu limfatycznego, dzięki czemu ma działanie drenujące (przeciwobrzękowe). Wspiera pracę mięśniową, dlatego bardzo często stosowany jest u sportowców i osób aktywnych fizycznie. Taping może być zaaplikowany w celu wspomagania pełnej ruchomości stawu lub wręcz przeciwnie w celu jego ograniczenia, gdy dany staw lub mięsień uległ kontuzji i ruch jest bolesny.

Fizykoterapię

To dziedzina fizjoterapii, wykorzystująca w terapii czynniki fizykalne takie jak: ultradźwięki, czynniki termiczne, prądy, promieniowanie laserowe, czy pole magnetyczne.

Stanowi doskonałe uzupełnienie pracy manualnej z terapeutą. Znajduje zastosowanie w stanach pourazowych, pooperacyjnych, złamaniach, skręceniach, przeciążeniach mięśniowych, stanach zapalnych. Fizykoterapia działa przeciwbólowo i przeciwobrzękowo, a także przyśpiesza procesy regeneracyjne.

ZESPÓŁ FIZJOTERAPII ORTOPEDYCZNEJ

Michał Klich

Fizjoterapeuta, trener przygotowania motorycznego

Katarzyna Łukasik