Fizjoterapia dziecięca zajmuje się szeroko ukierunkowanym działaniem psychoruchowym na obszary, w których podejrzewa się zaburzenia. Obejmuje zarówno dziecko, jak i Jego rodzinę i najbliższe otoczenie.

Diagnostyka małych dzieci i niemowląt kierowana jest w szczególności do Pacjentów z tzw „grupy ryzyka”, tzn. przedwcześnie urodzonych, z zaburzeniami okołoporodowymi, niską masą urodzeniową, u maluszków, które dostały mniejszą ilość punktów w skali APGAR.

Poza wymienioną grupą warto skonsultować u fizjoterapeuty również maluszka, który :

  • ma zniekształcenie główki, twarzoczaszki
  •  często wygina się w łuk  odchylając główkę do tyłu
  • zaciska piąstki
  • jest zbyt „sztywny” lub przelewający się” przez ręce rodzica
  • preferuje tylko jedna stronę ciała, skręca głowę zawsze w jedna stronę
  • ma problem ze ssaniem, przystawieniem się do piersi, często ulewa lub ma wzdęcia
  • nie interesuje się otoczeniem, zabawkami, nie wodzi wzrokiem
  • ma przykrótkie wędzidełko podjęzykowe, jest przed lub po zabiegu podcięcia wędzidełka
  • nie chce leżeć na brzuchu

Na konsultacje mogą udać się również rodzice dzieci, którzy chcą nauczyć się przyjaznej pielęgnacji, czyli prawidłowego podnoszenia, noszenia swojego dziecka, czy zabaw wspierających optymalny rozwój motoryczny Maluszka.

Diagnostyka małego dziecka polega na obserwacji wzorców małego dziecka pod kątem ilościowym-  np. czy obraca się z pleców na brzuch i jakościowym- czy dana czynność  wykonana jest w prawidłowy czy nieprawidłowy sposób. Fizjoterapeuta ocenia swojego Pacjenta w różnych pozycjach- w leżeniu na plecach, boku czy brzuchu obserwując motorykę spontaniczną. Jeżeli jest taka potrzeba dziecko wprowadzane jest w dodatkowe pozycje podczas, których analizowane są reakcje ułożeniowe ciała dziecka, np. próba trakcyjna, czy zawieszenie wg Landaua.

Podczas wizyty u fizjoterapeuty rodzice mają możliwość rozwiania swoich wątpliwości dotyczących tempa rozwoju dziecka czy nabywania przez nie nowych umiejętności ruchowych.  Dodatkowo terapeuci metody NDT-Bobath mogą nauczyć wykonywania wszystkich czynności pielęgnacyjnych w duchu koncepcji neurorozwojowej.

Na konsultację neurorozwojową warto przyjść przygotowując sobie konkretny zestaw pytań, oraz nagrać filmiki prezentujące aktywność dziecka lub wybrany problem. Często się zdarza, że dziecko w nowej dla siebie sytuacji, widząc obcą twarz terapeuty i nieznane miejsce reaguje strachem i nie chce zaprezentować typowej dla siebie aktywności. Rodzic może zabrać ze sobą ulubiona zabawkę, pieluszkę lub kocyk i jeżeli Maluch korzysta to smoczek.

Nie powinno się przeprowadzać konsultacji w dniu lub dzień po szczepieniu, lub jeżeli dziecko lub jest chore.