HIPOKINEZJA to niedobór lub całkowity brak aktywności fizycznej. Siedzący tryb życia, praca, poruszanie się głównie samochodem i komunikacją miejską, unikając przy tym ruchu prowadzi do bardzo poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu, obniża znacznie jakość i skraca długość życia. Co warto wiedzieć o hipokinezji, jakie są jej skutki i dlaczego powinniśmy się przed nią wystrzegać?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) obecnie uznaje hipokinezję za potencjalne zagrożenie cywilizacji. Okazuje się, że nawet przy zdrowej, zbilansowanej diecie brak ruchu wpływa negatywnie na nasz stan zdrowia.  Skutki długotrwałej hipokinezji są bardzo poważne, powoduje wiele zmian w naszym organizmie i powrót do pełni zdrowia – nawet przy próbie zmiany stylu życia – w większości przypadków jest niemożliwy. Jakie są przyczyny zjawiska hipokinezji? Jest to najczęściej brak odpowiednich wzorców, brak aktywności fizycznej w rodzinie, pasywne spędzanie wolnego czasu, postęp cywilizacji i udogodnień ( własne samochody, komunikacja miejska), niewystarczająca edukacja w zakresie higieny życia, urazy, kontuzje.

JAKIE SĄ SKUTKI HIPOKINEZJI?

Brak odpowiedniej dawki ruchu ma destrukcyjny wpływ na nasz organizm i prowadzi do pogorszenia jego wydolności. Wpływa negatywnie na pracę wszystkich układów i narządów w naszym ciele.

Powoduje schorzenia układu sercowo-naczyniowego, tj. zwężenie, zesztywnienie naczyń krwionośnych, podwyższone ciśnienie tętnicze krwi, zaburzone jest przewodzenie impulsów sercowych. Wszystko to powoduje zwiększone ryzyko wystąpienia groźnych powikłań, tj. udar mózgu, zawał serca, choroba wieńcowa.

Brak ruchu przyczynia się do demineralizacji kości, co daje początek do rozwoju osteoporozy. Zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia stawów, chorób zwyrodnieniowych, mięśnie zaczynają zanikać, co prowadzi do osłabienia siły mięśniowej. Mięśnie tułowia nie są w stanie utrzymywać prawidłowej postawy ciała co powoduje powstawanie wad postawy, tj. skolioza, płaskostopie. Hipokinezja sprzyja powstawaniu otyłości , nadwagi. Często pojawiają się problemy ze strony układu oddechowego.

Należy pamiętać, że podczas ruchu wydzielane są hormony szczęścia- endorfiny. Niedobór aktywności fizycznej prowadzi do zaburzeń ze strony psychicznej, tj. ciągłe zmęczenie, problemy ze snem, trudności w radzeniu sobie ze stresem. Po czasie może prowadzić to do powstania nerwicy lub depresji.

Należy więc pamiętać jak ważny jest regularny ruch w naszym życiu! Pozwala nam on na zachowanie zdrowia, wydłużenie i znaczną poprawę jakości życia. Ma także pozytywny wpływ na nasze zdrowie psychiczne i zmniejsza ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, których w obecnych czasach jest tak wiele…

Wystrzegajmy się biernego trybu życia! Najważniejsza jest chęć zmiany, duża dawka motywacji i znalezienie odpowiedniej dla siebie formy aktywności fizycznej, która będzie przynosić nam radość i satysfakcję. Jeśli przeszedłeś w przeszłości uraz, kontuzję lub potrzebujesz porady, która aktywność fizyczna będzie dla Ciebie najbardziej odpowiednia i bezpieczna- my – fizjoterapeuci, służymy swoją wiedzą i pomocą.

,,Ruch może zastąpić wszystkie lekarstwa, ale żadne lekarstwo nie jest w stanie zastąpić ruchu.”