Odpowiedź na pierwsze pytanie jest bardzo prosta – tak. Krew krąży w naczyniach krwionośnych i pełni wiele istotnych ról. Dzieli się na dwa główne składniki: osocze oraz elementy morfotyczne.

Do głównych zadań krwi należy:

• przenoszenie do tkanek tlenu oraz usuwanie dwutlenku węgla przez erytrocyty
  • odpowiedź na stan zapalny oraz reakcja immunologiczna zależy od leukocytów
  • substancje odżywcze oraz przeciwciała dostarczane są z osoczem
  • produkty procesów metabolicznych usuwane są również z osoczem
  • za hemostazę, czyli utrzymanie prawidłowego przepływu krwi zarówno w warunkach fizjologii jaki patologii odpowiedzialne są płytki krwi wraz z osoczowymi czynnikami krzepnięcia

Pierwotne choroby krwi nie są zjawiskiem częstym, powszechnym jest jednak występowanie objawów hematologicznych w związku z innymi chorobami.

Do objawów mogących mieć podłoże hematologiczne zaliczyć możemy:

• duszność
  • bóle w klatce piersiowej oraz jamie brzusznej
  • osłabienie, znużenie, niedotlenienie
  • zaburzenia rytmu serca
  • objawy neurologiczne: bóle głowy, omdlenia, zawroty głowy, polineuropatia
  • zmiany skórne: łamliwość paznokci, utrudnione gojenie ran, bladość, zasinienia, obrzęki, krwawienie z błon śluzowych

Do najczęstszych patologii należą:

• niedokrwistość
  • policytemia
  • leukocytoza
  • leukopenia
  • trombocytoza
  • trombocytopenia
  • hemofilia

Fizjoterapeuci każdego dnia zmagają się z szerokim wachlarzem objawów pacjentów, które mogą mieć rzekomo ortopedyczne podłoże. Dlatego w celu lepszego zróżnicowania oraz wykluczania innych dysfunkcji, niż te związane z narządem ruchu, warto mieć aktualne wyniki badania hematologicznego.  Badanie to może dostarczyć wielu istotnych informacji na temat ogólnego stanu  zdrowia i spojrzenie na temat np. zwiększonej męczliwości lub zmniejszonych możliwości regeneracyjnych pacjenta przez pryzmat nieodpowiedniego dotleniania komórkowego lub utrudnionego wydalania metabolitów przemiany materii związanego, a nieprawidłowym wynikiem badania krwi.