Rwa kulszowa to najczęściej stawiana diagnoza w przypadku bólów kręgosłupa lędźwiowego z promieniowaniem do kończyny dolnej. Ten zespół bólowy określany jest jako przepuklina krążka międzykręgowego, mechanicznie uciskająca na korzeń nerwu kulszowego. Najnowsze badania naukowe pokazują jednak, że mechaniczny ucisk zdarza się niezwykle rzadko, bo tylko w 5-11% wszystkich diagnozowanych w ten sposób jednostek chorobowych. Dlaczego więc pacjenci odczuwają dolegliwości bólowe promieniujące do kończyny dolnej?

Mechaniczny ucisk zdarza się tak rzadko, ponieważ nerw jest bardzo wrażliwą strukturą i potrafi zmienić swoje położenie podczas drażnienia przez inne struktury. Niestety podczas nawet krótkiego kontaktu przepukliny dochodzi do chemicznego podrażnienia i mogą wystąpić dolegliwości bólowe w kręgosłupie z promieniowaniem do kończyny dolnej. Możemy również podzielić przepuklinę dysku na dwa rodzaje, w którym pierwszy określany jest jako „Jądrowe uszkodzenie dysku”, a drugi jako „Pierścieniowe uszkodzenie dysku”. Ta pierwsza dolegliwość wyróżnia się tym, że pacjenci dość często zgłaszają ból, który nie wystąpił podczas jednego ruchu, tylko z czasem narastał. „Pierścieniową przepuklinę” wyróżnia natomiast to, że pacjent odczuł bardzo duży ból podczas jednego złego ruchu. Wyżej wymienione objawy są tylko jednymi z nielicznych, które naprowadzają terapeutę na właściwą diagnozę. Leczenie obu przypadków jest podobne, ale w przepuklinie „jądrowej” fizjoterapeuta większą uwagę powinien skupić na odzyskaniu prawidłowego odżywienia dysku. Do tego, podczas stawiania diagnozy, nie może zapomnieć o innych strukturach, które mogą dawać podobne objawy bólowe, takie jak staw krzyżowo-biodrowy, powięź i inne.