Zwyrodnienie kręgosłupa, czyli choroba zwyrodnieniowa krążków międzykręgowych, stanowi jedną z najczęstszych przyczyn bólu w odcinku szyjnym i lędźwiowym kręgosłupa, na który skarżą się pacjenci. Polega na stopniowej utarcie naturalnej struktury i funkcji kręgosłupa, która zachodzi wraz z upływem czasu,

Objawy nie występują zawsze. Część pacjentów może posiadać zwyrodnienie kręgosłupa, nawet o tym nie wiedząc. Inni pacjenci mogą z kolei odczuwać tak intensywny ból, że nie są w stanie wykonywać nawet najprostszych czynności dnia codziennego.

Zaburzenia fizjologiczne funkcji krążka międzykręgowego rozpoczynają większość zmian chorobowych kręgosłupa. Do przyczyn jego uszkodzenia należą między innymi: przewlekłe/,ostre przeciążenia kręgosłupa, przebyty w przeszłości uraz oraz zmiany wrodzone kręgosłupa.

Osoby starsze częściej są narażone na uszkodzenie krążka międzykręgowego ze względu na spadek jego sprężystości. Później następuje odwodnienie jądra miażdżystego oraz obniżenie wysokości krążka, a pierścień włóknisty wiotczeje. Przez to występują problemy takie jak:

• zmniejszenie stabilności przestrzeni międzykręgowej

• zmiana napięcia więzadła podłużnego

• utrata właściwości amortyzujących krążka

• przemieszczenia w obrębie stawów międzykręgowych.

W trakcie postępu choroby tylna część pierścienia włóknistego podlega dalszym zmianom i ulega osłabieniu, przez co może pęknąć, czego skutkiem jest przemieszczenie fragmentów zwyrodniałego krążka i uwypuklenie ich w miejscu osłabienia więzadła podłużnego – powstaje wypuklina jądra miażdżystego. Przepuklina jądra miażdżystego następuje zazwyczaj z boku od linii środkowej, ponieważ centralna część pierścienia jest wzmocniona najgrubszą i tym samym najsilniejszą częścią więzadła podłużnego tylnego.

Problemu, jakim jest dyskopatia nie należy bagatelizować, tylko udać się do specjalisty, jakim jest fizjoterapeuta. Fizjoterapeuta podczas terapii rozluźni mięśnie, w których występuje wzmożone napięcie. Będzie pracował także nad prawidłową ruchomością stawów oraz powięzi. Pacjent dostaje także zestaw ćwiczeń, które powinien wykonywać regularnie w domu. Otrzyma on również instruktaż dotyczący codziennych zachowań, np. w jaki sposób podnosić ciężary, a nawet jak spać. Terapia takich schorzeń zawsze musi być indywidualna i dopasowana do konkretnej postaci przepukliny. Wyłącznie pełna współpraca ze strony pacjenta zapewni oczekiwane rezultaty.