W ostatnich latach wielu z nas (fizjoterapeutów) rozszerzyło swój warsztat praktyczny właśnie o terapię z wykorzystaniem suchej igły. Metoda pracy jaką jest właśnie sucha igłoterapia ma bardzo wiele zastosowań.

Polega ona na wprowadzeniu specjalnej igły w zlokalizowane na ciele mięśniowo-powięziowe punkty spustowe (myofascial trigger points) celem wywołania miejscowego skurczu mięśniowego co powoduje w dużej mierze usunięcie przyczyny występowania bólu.

Przed każdym zabiegiem zbierany jest bardzo dokładny wywiad w kierunku omawianych dolegliwości oraz innych chorób współistniejących. Następnie przeprowadzane jest badanie struktur mięśniowo-powięziowych celem zlokalizowania konkretnej struktury odpowiedzialnej za dolegliwości bólowe/ występujący problem.

Wiele osób łączy suchą igłoterapię z akupunkturą. Niestety, metoda suchej igłoterapii nie jest odmianą akupunktury. Akupunktura bazuje na Medycynie Chińskiej i podczas zabiegu nakłuwane są meridiany, które w skrócie możemy określić jako kanały energetyczne łączące struktury zewnętrzne z narządami wewnętrznymi. Suche igłowanie z kolei wpływa na punkty mięśniowo-powięziowe, które w momencie pewnego rodzaju odblokowania powodują, że dysfunkcja/ problem występowania bólu bądź ograniczenia ruchomości zostaje rozwiązany.

Jak już wspomniano wyżej, suche igłowanie ma szeroki wachlarz zastosowań. Wskazany jest osobom z wieloma dysfunkcjami narządu ruchu.

Wśród wskazań możemy wymienić :

• bóle głowy o różnym pochodzeniu
  • bóle szyi i mięśni karku, także te związane z siedzącym trybem jak i również spowodowane urazem, wypadkiem
  • bóle barku spowodowane ograniczeniem ruchomości kończyny górnej, a także ból, który występuje z promieniowaniem przez cały przebieg kończyny górnej
  • bóle kręgosłupa
  • bóle dolnej części pleców, w tym promieniowania do pośladków
  • problemy bólowe kończyn dolnych na tle urazowym, przeciążeniowym, przewlekłym.

Metoda suchego igłowania jest metodą bardzo skuteczną. Powodem wysokiej skuteczności jest niezwykle precyzyjny charakter dotarcia do miejsca będącego przyczyną dolegliwości bólowych.

Odpowiedzią zwrotną dla fizjoterapeuty i pacjenta jest reakcja odczuwalna bardzo często jako skurcz mięśniowy lub impuls, który nawet może być widzialny przez skórę!

Kolejnym aspektem jest wykorzystanie terapii suchą igłą również podczas pracy z blizną.

Tak więc, jeśli ból utrudnia Ci funkcjonowanie albo jesteś po zabiegu i czujesz ograniczenie ruchomości, która jest spowodowana ciągnięciem blizny nie czekaj!