Metoda suchego igłowania w fizjoterapii jest znacznie uboższą w swej historii alternatywą akupunktury, polegającą na nakłuwaniu miejsc zmienionych chorobowo, lub miejsc rzutujących ból (takich jak punkty spustowe). Punktem spustowym będziemy tutaj nazywać miejsce drażniące receptory w układzie mięśniowo-powięziowym, które wpływa na funkcjonowanie układu lokomotorycznego.

Punkty spustowe mogą być:

• aktywne czyli takie, które w palpacji dają dolegliwości zbliżone do problemu bólowego, z którym przychodzi pacjent;
  • utajone – w badaniu palpacyjnym są zazwyczaj punktami maksymalnego napięcia, często określane jako ból mięśniowy
  • uśpione, takie które w badaniu dają wyraźne dolegliwości bólowe poprzez jego drażnienie, natomiast w życiu codziennym pacjent nie odczuwa większych problemów
BHP oraz bezpieczeństwo pacjenta podczas zabiegu suchego igłowania:
  • każda igła pakowana jest w oddzielnym hermetycznym zamknięciu.
  • igły są jałowe oraz jednokrotnego użytku
  • przed zabiegiem używamy dwóch środków dezynfekcyjnych, jednego do skóry, drugiego do dezynfekcji igły oraz prowadnicy
  • każdy zabieg wykonywany jest bezpośrednio na skórę, która wcześniej ulega dezynfekcji
  • przed każdym zabiegiem terapeuta dezynfekuje ręce specjalnym środkiem oczyszczającym po czym zakłada rękawiczki jednorazowego użytku