Bóle Głowy
Wyróżnia się blisko trzysta rodzajów bólów głowy, ale na podstawie ich przyczyny powstawania można je podzielić na napięciowe, naczyniowe, neurogenne oraz wtórne. Pierwsza podgrupa występuje najczęściej, bo aż w 75% przypadków, rzadziej są to bóle głowy naczyniowe – około 23% przypadków. Neurogenne i wtórne to około 1%.

Bóle napięciowe w głównej mierze spowodowane są przeciążeniem tkanek miękkich czy nadmiernym stresem. Charakterystyczną cechą tej grupy jest to, że ból pojawia się wieczorem lub popołudniu, a więc po przeciążeniu, po wysiłku czy po długotrwałych pozycjach statycznych. Obszar bólowy obejmuje potylicę, czoło, okolice skroni – ma charakter „ściskania” i jest tępy. Ten rodzaj bólu najlepiej reaguje na leczenie zachowawcze w postaci np. terapii manualnej tkanek miękkich: mięśniowo – powięziowe rozluźnianie, dezaktywacja punktów spustowych, techniki energizacji mięśni i innych. Uzupełnieniem terapii bywają zabiegi fizykoterapii jak: prąd TENS oraz zabiegi cieplne, jak deltatermia.

Bóle naczyniowe, czyli migrenowe, częściej o większym nasileniu niż poprzednie – charakter bólu: tętniący i obejmujący często połowę głowy. W zaawansowanych przypadkach mogą występować również takie objawy jak: drażliwość na dźwięk czy światło, nudności, a nawet wymioty. Tutaj leczenie zachowawcze powinno być rozszerzone o konsultację z lekarzem oraz dietetykiem ponieważ dolegliwości migrenowe mogą pojawić się po spożyciu takich posiłków jak ryby czy czekolada.

Ból neurogenny pojawia się w przebiegu gałązek nerwów głowy lub twarzy (np. nerw trójdzielny, potyliczny większy, potyliczny mniejszy). Charakteryzuje go nagły „strzał” bądź uczucie przeszycia „prądem” w miejscu wymienionych nerwów, ból jest bardzo intensywny, ale krótkotrwały. Osoby cierpiące z tego powodu często zasłaniają wrażliwe miejsca szalem lub chustą ponieważ podmuch chłodnego wiatru potrafi nasilić objawy.